Sekret lidera
Badania marketingowe są dzisiaj podstawą budowania przewagi rynkowej przedsiębiorstwa. Pozwalają rozszerzać działalność firmy na nowe obszary, definiować docelowe grupy klientów, profilować strategię produktową pod konkretny target. Systematycznie prowadzone badania rynkowe umożliwiają prognozowanie tendencji i kierunków zmian, dając możliwość budowania długofalowej strategii przedsiębiorstwa w oparciu o te przewidywania. Skuteczne badania marketingowe wymagają profesjonalizmu i doświadczenia, które zagwarantować mogą tylko najlepsze firmy badawcze.
Badania rynkowe – czyli co?
Schemat badania rynkowego przedstawia się następująco:
- Krok 1: Ustalenie celów i obszarów badania;
- Krok 2: Metodologia badania i dobór technik badawczych;
- Krok 3: Realizacja badania – proces pozyskiwania danych;
- Krok 4: Przygotowanie baz danych i weryfikacja zebranego materiału empirycznego;
- Krok 5: Raport końcowy i opracowanie rekomendacji.
Przedstawione powyżej elementy są niezbędne dla przeprowadzenia szczegółowej analizy zjawisk w wybranym obszarze i stanowią schemat podstawowy, który uzupełnić można działaniami towarzyszącymi, jak zorganizowanie panelu czy konferencji z udziałem przedstawicieli badanych podmiotów.
Wybór najlepszej firmy badawczej – na co zwracać uwagę?
Profesjonalizm w działaniu, kompleksowość wykonania usług oraz indywidualne podejście do każdego klienta cechują najlepsze firmy badawcze na rynku. Takim podmiotom warto powierzyć realizację zamierzonych analiz marketingowych. Jak jednak wybrać najlepszą firmę badawczą?
Najistotniejszym czynnikiem decyzyjnym w przypadku podjęcia wydatków jest zwykle cena. Niestety, firmy badawcze zwykle nie publikują cenników – jest to związane z indywidualnymi potrzebami każdego badania. Metody, techniki i narzędzia dobiera się dla każdego przypadku osobno, stąd wycena badania stanowi proces indywidualny. Żeby zorientować się w temacie, warto skierować do kilku wybranych firm zapytania ofertowe, określające planowaną tematykę badania.
Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty nie powinny jednak ograniczać się wyłącznie do ceny. Należy zwrócić uwagę na to, czy zaproponowane metody gwarantują rzetelność wyników badania. Niska cena może wiązać się z użyciem mniejszej ilości narzędzi badawczych, a co za tym idzie z niskim profesjonalizmem badania rynku. Badanie marketingowe to inwestycja w przyszłość firmy – dlatego tak ważna jest rzetelność jego wyników.
Specjalistyczna firma – specjalistyczne badanie
Szeroki wachlarz metod, narzędzi i technik, którymi dysponują firmy badawcze w zakresie badań marketingowych pozwala na uzyskanie dużej wiarygodności danych poprzez ich wzajemną weryfikację. Badania rynku są dziedziną stosunkowo szeroką – niektóre firmy specjalizują się w badaniu konkretnych rynków. Jeżeli branża przedsiębiorstwa jest specyficzna, można poszukać firmy z odpowiednim doświadczeniem. Z pewnością będzie ona w posiadaniu wypracowanych narzędzi dedykowanych dla badań określonego rynku. W związku z tym warto zapoznać się z referencjami firm badawczych lub z listą klientów w poszukiwaniu przedsiębiorstw o podobnym profilu.
‹ Zastosowanie badań fokusowych Najbardziej optymalne narzędzie badawcze ›
Comments are currently closed.