Pożytek z badań marketingowych dla rynku farmaceutycznego
Branża farmaceutyczna jest jedną z trudniejszych branż. Stąd badania marketingowe farmacja, które pozwalają pokazać, jaka jest obecna sytuacja danej firmy. Na ich podstawie budowana jest strategia, dzięki której przekaz dociera do klientów, ale także kontrahentów. Ulotka, opakowanie, cena, odpowiednia reklama – to wszystko wpływa na odpowiedni odbiór marki. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie czy owa strategia jest efektywna, a mianowicie czy jest prowadzona w należyty sposób. Kolejnym punktem jest przeanalizowanie kontaktów z klientami np. w aptekach. Następnym krokiem jest zbadanie czy dociera ona do oczekiwanej grupy odbiorców, a także w jaki sposób jest przez nich odbierana, jaka jest ich opinia oraz jakie są ich potrzeby.
Jeśli chodzi o produkty medyczne, można wśród nich wyróżnić te, które sprzedawane są wyłącznie na receptę(Rx) oraz te, które dostępne są w aptekach bez recepty (OTC – Over The Counter).
Dostępne możliwości
Aby otrzymać w pełni wiarygodne i trafne wyniki, należy skorzystać z przygotowanego wachlarza metod i technik badawczych. Jedną z tradycyjnych metod jest PAPI, która to polega na przeprowadzaniu wywiadu za pomocą ankiety papierowej (Paper and Pencil Interview). Metodą, która wypiera PAPI jest CAPI – ankietyzacja wspomagana komputerowo (Computer Assisted Paper Interview). Innymi rodzajami metod są: CATI– badania telefoniczne (Computer Assisted Telephone Interview), CAWI – ankiety internetowe (Computer Assisted Web Interview), IDI – indywidualne wywiady pogłębione (Individual In-Depth Interview), FGI – zogniskowane wywiady grupowe (Focus Group Interview) oraz Mystery Client (Mystery Shopping) – tajemniczy klient. Przedstawione metody można podzielić na jakościowe oraz ilościowe. Do badań jakościowych zaliczamy: IDI, FGI, Tajemniczy klient, a do ilościowych, odpowiednio: PAPI, CAPI, CATI lub CAWI.
Warto się zastanowić przed rozpoczęciem badań i wyborem metod badawczych, co konkretnie należałoby badać oraz czego należy się dowiedzieć, a następnie dostosować do tego odpowiednie metody. W ważnych pod względem badawczym aspektach działania firmy, należy przyjrzeć się obszarom dotyczącym klientów i kontrahentów. Kolejnym krokiem jest dopiero decydowanie czy należy badać strategię firmy, a więc wszystkie przekazy (opakowanie, ulotkę, cenę, reklamę itp.), kontakty z klientami (jakie są standardy obsługi np. w aptekach), wizerunek marki (jaka jest rozpoznawalność marki, jej logotypy itp.) potrzeby i przyzwyczajenia konsumentów oraz jaka jest skuteczność przedstawicieli medycznych (message recall, recall test).
Co do analizy
Kiedy zostaje zakończony proces realizacji badań, następuje kolejny krok jakim jest analiza danych. Nigdy nie trwa on tyle samo czasu, gdyż wykonywany jest różnymi metodami i to od ich doboru warunkowany jest czas przeznaczony na analizę. Przy wyborze metod ilościowych, należy zwrócić uwagę na analizy statystyczne. Natomiast przy wyborze metod jakościowych ważny, jeśli nie najważniejszy, jest proces obróbki nagromadzonego materiału. Gdy proces analiz danych zostanie zakończony, firma otrzymuje gotowe do wdrożenia rekomendacje i, co ważniejsze, wnioski dotyczące każdego aspektu przeprowadzonego badania marketingowe dla farmacji.
‹ Elektroniczna forma zapisu informacji – EDM Zalety tajemniczego klienta ›
Comments are currently closed.